M8 pas normal = 1, 25. Scazi 1, 25 din 8 ( diametru filetului ) si iti da dimensiunea gaurii = 6, 75. Teoretic, si numai daca ai set de tarozi ( 3 buc ). Gaurile date de burghiu ies intotdeauna mai mari decat burghiul, depinde f mult cum e ascutit si materialul de gaurit. Un burghiu de 6, 5 iti poate realiza o gaura de 6, 6 sau 7. Ala de 6, 8 poate sa faca gaura de peste 7 daca e ascutit prost. Gaura ideala pentru un M8x1,25 e de 6, 8, ce e peste e rateu. Repet, in meseria asta totul pleaca de la ascutirea burghiului si nu e cel mai simplu lucru. Ca esti pe langa, da o gaura de 4 si apoi bagi burghiul de 6, 8. Fa o proba de scoala pe o alta bucata de material similara sa vezi ce iese ca sa nu strici piesa la care vrei sa faci filetul.
Dar de calitatea filetului, ce se poate spune? Nu e mai de calitate un filet care are gaura, data cu un burghiu de 6, 5?
Nu, pentru ca gauresti cu tarodul, si rupe filetul. Calitatea maxima este la 6, 8. Daca dai gaura mai mare, sa zicem 7, iese filetul, dar de calitate mai mica. Asta nu inseamna sa o dam cat mai mica.
Filetul pentru M8 e realizat de regula cu unul sa mai multi tarozi? Mi-a spus cineva ca pentru M8 e nevoie de 3 tarozi. E adevarat?
Diferenta dintre diametrul gaurii si pasul filetul, e o diferenta standard, care se aplica de fiecare data pentru a determina ce burghiu se foloseste?
Da, este un set 3 tarozi. Oricum, sunt 3 ca sa nu rupa, nu ca sa corectezi gaura.
Formula de calcul e standard nu diferenta. Vorbim de filetul triunghiular cu unghiuri de 60. Cartile de lacatuserie/strungarie dau si tabele. Ex- M10x1,5 gaura=8, 5. M18x2,5 gaura = 15, 5. Teoretic. In practica la M8 gaura se da cu +0, 1 mm ca sa eviti sa rupi tarod si/sau filet. La filete mai mari se poate lasa toleranta mai mare. La fundul filetului aschierea se face mai greu in unghi, aschia se elimina mai greu. Tarozi sunt la set de 3 sau 1 ( universal ).
Din cate stiu pasul filetului e egal cu inaltimea profilului filetului. Spre exemplu, la M8 x 1.25, inaltimea profilului filetului e de 1, 25.Corect?
Calitatea filetului depinde din cate stiu si de masina/echipamentul cu care e realizat acel filet, pentru ca intr-adevar filetul trebuie dat cu un burghiu de calitate. Dar poate fi burghiul de calitate, daca masina e veche. Daca e veche acea masina, o sa aiba erori, care influenteaza calitatea filetului.
Daca e valabila ecuatia de mai sus data de dumneavoastra, atunci la filetele care nu au pas normal si alt pas spre exemplu M8x1.5 atunci s-ar putea folosi burghiul de 6, 5 mm?
Nu are cum masina, sa iti modifce diametrul. De asemenea, s-a spus ca daca nu e corect ascutit spiralul, iese mai mare diametrul gaurii. Dar iese si deplasata, e taiata si cu un singur tais, si multe altele. Pai ce facem, ne batem joc de meserie? Inveti intai sa ascuti spirale, apoi sa filetezi. Iti iei de la Bucur Obor burghie gata ascutite. Nu trebuie cumparat echipament de cea mai buna calitate, ci de calitatea de care ai nevoie. Nu are rost sa iei burghie Stanley, dar nici chinezesti, ia din Cehia.
Nici echipamentele de buna calitate nu sunt asa de perfecte. Mai gresesc si astea din cand in cand ca tot omu'. La om cand ii tremura mana cand poate ascute burghiul de la prea multa "apa". Masinile cu greselile lor, mai e temperatura care influenteaza filetul, mai sunt vibratiile masinilor din apropierea masinii care face filetul, etc.
Nu conteaza daca iti tremura mana, nu se ascute dintr-o miscare. Ce greseala sa faca masina? Gaura iese cat spiralul.
Cu cat sunt mai multe sisteme legate la o masina cu atat masina are un randament mai scazut. La un CNC sunt destule sisteme legate care formeaza un tot unitar pentru a face de exemplu un M8 x 1.25.
Probabil a-ti intalnit sau a-ti vazut cum arata un CNC sau un strung. Exista o gramada de transmisii mecanice legate intre ele. Un exemplu de transmisie ar fi asamblarile filetate( surub de miscare-piulita). Suruburile cu un profil patrat au un randament destul de mare de peste 85%, fata de cele care au profil metric care au un randament sub 50%. Randamentul oricarei transmisii mecanice nu va fi niciodata 100% datorita frecarilor/fortei de frecare dintre piesele care intra in contact, vibratiei/zgomotului produs de transmisie. De aia exista tolerantele dimensionale si de pozitie care au rolul de altfel de a previni acele erori mentionate mai sus.
anonim_4396 întreabă: