Psalmi 115 spune ca idolii nu ne pot auzii sau vedea deci este inutil sa ne închinăm la ceva fără valoare pentru noi și pentru Dumnezeu
Mulți cred ca icoanele sant un mijloc de a ne apropia de Dumnezeu dar Biblia spuneiîn Ioan4:24 ca ne putem apropia de el în spirit deci nu prin intermediul unor obiecte cum sant icoanele 'și în adevăr' deci în conformitate cu Biblia care nu sustine deloc închinarea la icoane
Nu trebuie. E optional. Te poti ruga oricum vrei. Icoana e acolo pentru ca atunci cand te rogi sa-ti fie gandul la Dumnezeu si nu la altceva. Sa te puna in universul divin. Sa nu vorbesti ceva ce ai invatat pe de rost si sa te gandesti la altceva.
Nu te rogi la material sau la imagine. Te rogi la Dumnezeu. Tu privesti icoana si te gandesti la Dumnezeu. De asta nu poate fi numit idol; prntru ca nu ne rugam la icoana in sine. Ne rugam la ceea ce reprezinta icoana. Adica Dumnezeul crestin. Poate ai auzit de femeia ce i-a dat Mantuitorului sa se stearga pe fata cu un prosop, iar chipul lui a ramas imprimat pe panza. Poate si de acolo icoanele.
Unde este scris ca chipul lui Isus Hristos a rămas imprimat pe prosop, eu asa ceva nu am găsit în Biblie.
Și de când icoana îl reprezinta pe Dși umnezeu și dacă nu a fost văzut de nimeni.
Este Dumnezeu cel care ar trebui sa ne zică dacă ne putem ruga la el prin icoane dar din Biblie reiese ca le disprețuiește deci închinarea la icoane e mai mult o chestiune de tradiție
Salut. Icoana il prezinta pe Dumnezeul intrupat cu referire la divinitate insasi. Da-mi te rog sursa de unde ai aflat ca in Biblie scrie ca Dumnezeu dispretuieste icoanele. Nu scrie in Biblie ca pe panza a ramas imprimat chipul lui Iisus. :)) Dar e un fapt. Nu trebuie sa fie insemnat totul pentru a fi veridic. Uite:
din film: http://paxlaur.files.wordpress.com/......i-isus.jpg
fapt: http://www.almeea.com/wp-content/uploads/Marama-Veronicai.jpg
articol: http://www.almeea.com/......s-hristos/
Nu.Eu chiar daca sunt ortodoxa nu ma rog la nici un fel de icoane, poze, la Maica Domnului, ingeri sau sfinti.
PORUNCA A DOUA din cele ZECE porunci ale lui DUMNEZEU:
"Exodul 20, 4. Sã nu-ti faci chip cioplit, nici vreo înfãtisare a lucrurilor care sunt sus în ceruri, sau jos pe pãmânt, sau în apele mai de jos decât pãmântul. 5. Sã nu te închini înaintea lor si sã nu le slujesti; cãci Eu, Domnul, Dumnezeul tãu, sunt un Dumnezeu gelos, care pedepsesc nelegiuirea pãrintilor în copii pânã la al treilea si la al patrulea neam al celor ce Mã urãsc, "
Biblia interzice inchinarea la icoane:
„ Şi au schimbat slava lui Dumnezeu Celui nestricăcios cu asemănarea (gr. eikon, icoana) chipului omului celui stricăcios şi al păsărilor şi al celor cu patru picioare şi al târâtoarelor. De aceea Dumnezeu i-a dat necurăţiei, după poftele inimilor lor, ca să-şi pângărească trupurile lor între ei, ca unii care au schimbat adevărul lui Dumnezeu în minciună şi s-au închinat şi au slujit făpturii, în locul Făcătorului, Care este binecuvântat în veci, amin!" (Romani 1:23-25). Aici ni se spune ca oamenii AU GRESIT inchinandu-se la icoana (asemanare, eikōn). Exista si referintele din Vechiul Testament. care spun sa nu se faca NICI O ASEMANARE. Vezi Exod 20:4 - unde "asemanare" este in original תּמנה תּמוּנה (imagine). La fel Deuteronom 5:8-9.
Deci?
Salut. Este adevarat ca exista numeroase versete, in special in Vechiul, dar si in Noul Testament, care condamna divinizarea, precum si fabricarea idolilor.
Am citit cu atentie ce-ai scris si sunt mai mult edcat dispus sa-ti raspund. Pot sa te atac pe latura care spune ca nu prea stii ce inseamna idol.
In legatura cu citatul tau; Nimeni nu poate acuza Biserica Ortodoxa ca se inchina sfintilor ca si cum acestia sunt dumnezei. Sfintii nu sunt venerati, ci doar sunt onorati ca oameni alesi ai lui Dumnezeu. Prin urmare, aceste versete se aplica doar celor ce produc imagini ale lui Dumnezeu si le venereaza. Atentie! Venereaza imaginea.
Atata timp cat idol este doar reprezentarea lui Dumnezeu, si nu asocierea noastra, este o minciuna pura si o acuzatie nedrepata ca Biserica aparent se inchina idolilor; acesti acuzatori candva vor raspunde in fata lui Dumnezeu pentru neincrederea pe care au manifestat-o fata de Biserica Lui.
Biblia nu trebuie inteleasa lireral. Nu are un inteles strict, pe care il descoperi din ceea ce citesti prima data. Trebuie sa adaugi semnificatii si sa gandesti. De aceea nu este indicat copiilor sa o citeasca (Biblia sau alte carti religioase) pana la o anumita varsta. Pentru ca inteleg altceva, li se pare ca totul e gresit, li se pare ca nu e nimic coerent; de aici e un salt mic pana la afirmatia: "Nu exista Dumnezeu".
Sunt carti care trebuie citite in functie de varsta. Sf Ioan Gura de Aur spune ce trebuie sa citim si cand; pentru a intelege ce vrea sa se exprime. Odata ce copii spun: "Nu exista Dumnezeu" vor rataci irecuperabil. Fara Dumnezeu omul este in plus aici, in univers. Ca poti, in filozofie sa ratacesti pana nu mai stii de tine. Asta face filozofia; abereaza in mod constructiv.
Acuma, sa revenim la idoli; Intelegeti odata pentru totdeauna ca nu se inchina nimeni la ioli (ca desprea asta vorbeste Biblia, despre idoli, nu despre icoane - icoana acolo, nu are semnificatia care o are reprezentarea la noi). Nu se inchina nimeni la material sau la imagine. Nu se inchina nimeni la alt Dumnezeu, in afara de Hristos. E o asociere; icoana este ajutatoare. Ne rugam lui Dumnezeu, nu icoanei!
Noroc!
Raspunsul dumneavoastra m-a facut sa zambesc, e drept cu un pic de amaraciune. Spuneti ca ati citit cu atentie ce am spus si sunteti dispus sa imi raspundeti si apoi imi puneti cuvinte in gura. Eu v-am oferit perspectiva biblica. Daca doriti sa o combateti, va rog sa ne oferiti interpretarea dumneavoastra.
Epistola Apostolului Pavel catre Romani, denumita si Carte de capatai a Noului Testament, crezul apostolului Pavel, ofera raspunsuri unor probleme specifice ale audientei. Sunt curios cum veti interpreta textul altfel decat marea majoritate a comentatorilor Bibliei dar sunt dispus sa va urmaresc.
„Nimeni nu poate acuza Biserica Ortodoxa ca se inchina sfintilor ca si cum acestia sunt dumnezei. Sfintii nu sunt venerati, ci doar sunt onorati ca oameni alesi ai lui Dumnezeu." – Imi permit sa va contrazic. Chiar practica si teologia ortodoxa va contrazice. Este evident ca nu stiti ce afirma BOR cu privire la subiect. Poftitm, un citat din pravila ortodoxa, pe care ar trebui sa o cititi pentru a afla ca o contraziceti prin ceea ce afirmati:
924 „Sfintele icoane sunt chipuri ale lui Dumnezeu, atat cat noi oamenii am putut sa stim si sa pricepem (Is. 6, 1-5; Daniel 7, 9; Ioan 14, g.l0), ale ingerilor (Ex. 26, 1; 26, 31; in Regi 6, 23), ale lui Iisus, ale Maicii Domnului si ale Sfintilor Apostoli si ale tuturor sfintilor, ca cei ce au trait pe pamant si sunt prietenii lui Dumnezeu (Fac. 15, 6; Efes. 2, 19; Ev. 12, 22; Apoc. 5, 8-14). -Se opreste inchinarea la chipuri ale fapturilor din apa, de pe pamant si al celor ce zboara in aer, pe care paganii le socoteau dumnezei, (Ex. 20, 2-5; Deut. 5, 6-9; Rom. l, 23), DAR NU SI CHIPURILE CARE SE FAC IN CINSTEA lui Dumnezeu-Tatal, Cel ce s-a facut cunoscut lumii de Fiul Sau (Ioan 12, 45; 19, 9), pe care l-au vazut proorocii si sfintii (Fac. 18, 1-2; 32-30; Ex. 33, 11; Ist. 6, 1-5; Daniel 7-9; III Regi 22, 19; Amos 9, 1). Pe Sf. Duh (Fac. 1, 2; Matei 13, 16; Luca 3, 21-22; F. Ap. 2, 1-3), si dupa descrierea lor se picteaza ca semne ale evlaviei sfinte si bine placute Sfintei Treimi (Matei 28, 20-22). Maica Domnului se cinsteste prin supraveneratie (iperdulia) ca ceea ce este cea mai sfanta dintre femei (Luca 43, 49) iar pe toti ceilalti sfinti se cinstesc ca prietenii lui Dumnezeu si membri desavarsiti ai bisericii triumfatoare (Apoc. 22, 11-14)." Deci nu inchinare la persoana ci la Persoana, la obiectul de cult facut in cinstea Persoanei.
928. -"Se cuvine a ne inchina la locurile sfinte, ca muntele Sinai, pestera din Betleem, Golgota, mormantul Domnului, Sf. Evanghelie si bisericii cu toate lucrurile ei. Din cauza lucrarii dumnezeiesti, respect si ma inchin ingerilor, oamenilor si oricarei materii care participa la lucrarea dumnezeiasca si serveste mantuirii mele. Astfel, ne inchinam cinstitului chip al Crucii, icoanei"
Si 2 link-uri:
http://ioandekronstadt.wordpress.com/......-va-ajuta/
http://www.crestinortodox.ro/......79958.html
Ma intreb (retoric) unde gasim ca biblica rugaciunea catre sfinti? Pe scurt: nu exista! Si de ce, daca tot ne rugam, sa nu o facem direct catre Dumnezeu? Biblia ne spune ca este un SINGUR mijlocitor intre Dumnezeu si oameni: Isus Hristos. (1 Timotei 2:5) In plus, unii dintre "sfintii" invocati sunt in genul lui Stefan cel Mare - despre care un minimum de istorie iti poate spune ca domnitor a fost - biserici a construit - dar la capitolul marturie personala...
„Prin urmare, aceste versete se aplica doar celor ce produc imagini ale lui Dumnezeu si le venereaza. Atentie! Venereaza imaginea." – Eu nu am nimic cu „imaginea" in general, ci cu faptul ca inchinarea la ea este interzisa dar si cu reprezentarea lui Dumnezeu, de asemenea interzisa. Punct. Oricum am lua-o, nu putem justifica biblic ceasta practica. De ce nu ne spuneti unde ati gasit in Biblie ca se poate? Decat sa ma contraziceti dupa ureche, mai bine argumenti biblic.
„Atata timp cat idol este doar reprezentarea lui Dumnezeu, si nu asocierea noastra, este o minciuna pura si o acuzatie nedrepata ca Biserica aparent se inchina idolilor;" – Prietene, sunteti pe langa dragul meu. Inainte sa spuna sa nu ne inchinam inaintea lor, textul din Exod spune SA NU LE FACEM cu referire la asemanari. Dumnezeu nu poate fi reprodus ca un batran nevolnic cu barba! Nu este un moft ci a te inchina unui Dumnezeu mai mic sau inferior celui care este Duh atotputernic, transcendent, imanent, infinit in spatiu si timp este IDOLATRIE chiar daca il numim Dumnezeu!
„acesti acuzatori candva vor raspunde in fata lui Dumnezeu pentru neincrederea pe care au manifestat-o fata de Biserica Lui." – Asta este o parere pur omeneasca, fara o baza biblica. Dumnezeu le va cere socoteala, dimpotriva, celor care nu au ascultat de Cuvantul Scripturii, inducand in eroare milioane de pacaliti. Vezi rezultatul practicilor in spatiul ortodox. Vezi cum arata viata credinciosului de rand si vei intelege ce spun.
„Biblia nu trebuie inteleasa lireral." – Biblia este o carte care contine mai multe genuri literare. Sunt multe pasajele care se interpreteaza literal. Aici, in epistole si mai ales in legi, textul se aplica intocmai!
„ De aceea nu este indicat copiilor sa o citeasca (Biblia sau alte carti religioase) pana la o anumita varsta." – Pana la ce varsta? Imi pare rau sa va spun, dar, din nou, il contraziceti pe Dumnezeu. Copiii trebuie invatati de mici adevarul Scripturii – vezi, spre ex. Deuteronom cap.6.
„E o asociere; icoana este ajutatoare." – Imi pare rau, dar il contraziceti pe Dumnezeu, din nou! Nu veti gasi in Biblie ideea de imagini ajutatoare in fata carora sa te inchini, nici „ferestre catre divinitate". Nu am ce sa inteleg mai mult decat Dumnezeu insusi cere.
Inchei cu o observatie. Raspunsul dumneavoastra indica doua lucruri. Primul este ca sunteti bine intentionat. Apreciez asta. Dar drumul catre iad este pavat cu intentii bune. A doua observatie este ca, desi va declarati crestin, nu va cunoasteti Biblia. De aici apar toate problemele...
O seara frumoasa!
Probabil ca, familiar cu Noul Testament cum sunteti, stiti si faptul ca Pavel se afla, cel mai probabil, in Corint atunci cand scria Epistola catre Romani. Biserica de acolo a suferit mult ca urmare a idolatriei, motiv pentru care Pavel este atat de vehement impotriva ei. Si alege, culmea, ca din capul locului sa o infiereze in epistola sa dand ca exemplu tocmai icoana (eikon)...
Mi se pare absurd sa credem ca Pavel ar spune despre greci ca au gresit reprezentandu-l pe Dumnezeu si sa incurajeze apoi practica (apropo, nescripturala) printre credinciosi. Unde gasiti dumneavoastra o incurajare la asa ceva in Biblie? La o adica, nu putea el sa dea o derogare acolo, sa zica ca pozele alora nu sunt bune dar ale romanilor da? Hai sa nu cadem in ridicol! De ce se mentioneaza cum ajuns aia sa dezdrabaleze? Pai tocmai pentru ca Dumnezeul la care se inchinau nu inspira teama sfanta, ci era doar cineva cu forma umana, cu mustati si barba, adus de spate. Tatal ceresc este duh, este atotputernic, este infinit in timp si spatiu, este transcendent si imanent. Cum poti reproduce asa ceva? A te inchina la mai putin decat este Dumnezeu reprezinta exact idolatria combatuta inca de pe vremea lui Moise.
Ca un fapt divers, versetele la care facem referire nu se refera doar la greci, ci la omenire in general! Da, ea ii include si pe greci, si acestia puteau fi dati exemplu, dar ni se spune clar „oricarei nelegiuiri a oamenilor" – nu ni se da o natiune. De ce? E simplu, pentru ca prima parte a cartii Romani nu face altceva decat sa clarifice Evanghelia, pe care Pavel o sustinea.
Inaintea versetului despre care ne spuneti ca nu l-am inteles, stiti ce ni se spune despre Dumnezeu? Ca El este nevazut – „aoratos" in greaca (v.12). Sunt curios ce pictor este atat de bun pentru a picta nevazutul si sa mai si aduca un plus in inchinare prin pictura lui?
Inchinarea la oameni e si mai clar combatuta, apropo de alegerea unor sfinti la care sa ne rugam. Va rog sa nu intrati in prostia ca „nu ne inchinam, doar respectam, bla bla" ca va trimit din nou la dogmele ortodoxe pe care, evident, nu le cunoasteti. Din fericire, observ si ca ortodocsii de rand nici nu sunt de acord cu ele.
Inchei... nu vreau sa ma cert cu voi, ortodocsii sinceri. Va voi ruga doar sa va cititi Bibliile de acasa si sa nu mai inghititi pe nemestecate. Problema nu este icoana in sine ci faptul ca Dumnezeu este total in afara vietii falsului inchinator. Atunci cand El intra in viata ta... nu mai ai loc de prostii. Si va voi intreba: cum arata Dumnezeu? Cum L-ati vazut atunci cand v-a vorbit? A fost cumva ca in poza de mai jos, icoana ortoxa?:
http://bisericasfantulstefan.home.ro/images/icoane/DumnezeuTatal.jpg
Apoi recititi Deuteronom 4:15-19 si spuneti-mi daca este sau nu ok ce faceti...
"Fiindcă n’aţi văzut nici un chip în ziua cînd v’a vorbit Domnul din mijlocul focului, la Horeb, vegheaţi cu luare aminte asupra sufletelor voastre, ca nu cumva să vă stricaţi, şi să vă faceţi un chip cioplit, sau o înfăţişare a vreunui idol, sau chipul vreunui om sau chipul vreunei femei, sau chipul vreunui dobitoc de pe pămînt, sau chipul vreunei păsări care sboară în ceruri, sau chipul vreunui dobitoc care se tîrăşte pe pămînt, sau chipul vreunui peşte care trăieşte în apele dedesubtul pămîntului. Veghează asupra sufletului tău, ca nu cumva, ridicîndu-ţi ochii spre cer, şi văzînd soarele, luna şi stelele, toată oştirea cerurilor, să fii tîrît să te închini înaintea lor şi să le slujeşti: căci acestea sînt lucruri pe cari Domnul, Dumnezeul tău, le-a făcut şi le-a împărţit ca să slujească tuturor popoarelor, subt cerul întreg."
Http://www.crestinortodox.ro/......6.html.Mai bine ati citi aici decat sa faceti tot felul de interpretari :-)
De icoanele facatoare de minuni ai auzit? Dar de icoanele nefacute de mana omului? Daca Dumnezeu nu ar vrea sa ne inchinam la icoane de ce face aceste minuni? Sa stii ca nu ne inchinam la materialul din care este facuta icoana ci la sfantul reprezentat in ea.
Ai incercat vreodata sa te rogi sa vezi cat de bine iti face? eu ma rog si de multe ori am sentimentul ca Domnul Iisus Hristos ma priveste din Icoana.La Sfanta Fecioara Maria cand ma rog simt dragostea pe care ne-o poarta, o bucurie atat de puternica in sufletul meu... :-)
Eu ma rog dar nu la poze sau la altceva decat Iisus Hristos si Dumnezeu.